Co je saunování

 

  • Saunování není jen očistou těla, ale i balzámem pro duši. To věděli Seveřané již před dvěma tisíci lety. Především v chladných dnech bychom si měli na saunu najít čas, a to i v případě, že ji máme trochu  z ruky.
  • Ideální prevencí proti řadě nemocí je pobyt v sauně. Ten navíc posiluje imunitní systém. A ten není v zimě nikdy dost pevný. Kromě detoxikace organismu uvolňuje pravidelný pobyt v sauně oběhový, dýchací i kožní systém. Prohřívání také tlumí bolesti a působí proti nespavosti.
  • Ve chvíli, kdy se naše tělo ocitne v sauně, tj. ve vysoké teplotě, spustí horečnou činnost ve snaze tento teplotní rozdíl vyrovnat. Cévy se rozšiřují a tím se několikanásobně zvýší přívod krve do kůže. Výsledkem je ustupování bolesti kloubů a svalů a celková regenerace orgánů.
  • To platí ale jen v případě, že saunu navštěvujeme pravidelně a dodržujeme zásady správného saunování.
  • Než se poprvé vydáte do sauny, poraďte se s lékařem, zda váš zdravotní stav extrémní střídání teplot zvládne. Především pro ty, kdo trpí onemocněním srdce nebo cév, je saunování nevhodné. Vynechat byste ho měli také v případě, že trpíte zánětem dýchacích cest, máte zvýšenou teplotu, kašel, rýmu, průjem nebo jste malátní.

 

 

Jak se správně saunovat

  • Aby mělo saunování smysl, choďte se potit minimálně jednou týdně.
  • Do sauny si s sebou přineste toaletní potřeby (mýdlo, kartáč, ručník) a přezůvky do mokra.
  • Před vstupem do potírny se umyjte mýdlem, řádně osprchujte a důkladně osušte.
  • V sauně dýchejte jen ústy.
  • V sauně zkuste vydržet nejméně osm minut, teprve po této době se teplota vašeho těla zvýší asi o dva stupně a začne docházet k ničení virů. Nezůstávejte však v sauně déle než dvacet minut.
  • Masírujte povrch těla kartáčem nebo žínkou, pomáhá to otevírat kožní póry a vyplavovat nečistoty z kůže.
  • Ideální pozice při saunování je v leže.
  • Před vstupem do ochlazovacího bazénku se osprchujte, jinak vypocenými nečistotami obšťastníte ostatní. Do bazénku vstupujte pozvolna. Naprosto nevhodné je do něho skočit !!!
  • V ochlazovací lázni by jste měli projít třemi fázemi. Nejprve by vám mělo být chladno. Po chvíli by vám mělo být ale už příjemně.  Ve třetí fázi, kdy vám opět začne být zima, lázeň opusťte.
  • Zabalte se do prostěradla a deset až dvacet minut relaxujte. Nezapomeňte pořádně doplnit tekutiny.
  • Celý proces zopakujte ještě dvakrát až šestkrát.
  • Pokud jste saunování prováděli správně, budete se cítit příjemně uvolnění a unavení.

 

Fotogalerie: Sauna

Informace

V této rubrice nejsou žádné články.